Klem

Vandaag mocht ik na een maand wachten eindelijk naar de tandarts. Begin deze maand was ik 's nachts plots wakker geworden met een snerpende tandpijn. Ik deed geen oog meer dicht en ook de dagen erop bleef de pijn hevig. Ik kon soms amper praten van de pijn. Gelukkig bestaan er pijnstillers ...

Ik probeerde een afspraak te maken met mijn tandarts maar die bleek net vertrokken met vakantie, en ook alle andere tandartsen in een straal van 15 km waren ofwel afwezig ofwel compleet overboekt ... Ik kon dus nergens terecht en moest wachten tot vandaag  - 31 juli - om eindelijk bij mijn tandarts terecht te kunnen.

Gelukkig bleef de pijn niet zo hevig als in het begin. Geleidelijk aan leek de pijn in mijn kaak te zakken en stond die heet en dik. Maar na een dikke week was de pijn plots weg. Al voelde ik wel dat bijten die ene kant niet goed ging en dat ik mijn kaak moest sparen.

De nachten erop werd ik regelmatig wakker met het gevoel dat ik mijn tanden hard op elkaar klemde en door de pijn wakker schrok. En vorige week werd ik weer wakker met de hevige kaak- en tandpijn van in het begin. Maar ook deze keer zakte de pijn weer weg na een paar dagen.

Vanmorgen bracht ik verslag uit mijn tandarts. Ik verwachtte me aan een gaatje, een kaakonsteking enz. maar haar diagnose was compleet anders: blijkbaar klem ik 's nachts mijn tanden heel hard op elkaar en dat is enorme druk beginnen geven op één specifieke tand en op de kaakspieren. Aangezien ik 's nachts regelmatig wakker werd met het gevoel dat ik inderdaad mijn tanden hard op elkaar klemde, kon ik me wel vinden in haar mening. En toen vroeg ze plots: "Heb je geen nekpijn soms?"

Mijn mond viel net niet open want sinds iets meer dan een jaar heb ik heel regelmatig last van een stijve nek en schouder, die telkens 's nachts komen. Ik dacht altijd dat het aan de matras lag en aan een slechte slaaphouding maar de honderd kussens die ik uitprobeerde, brachten nog geen soelaas. In de slechtste perioden ging ik langs bij een ostheopaat die voor een tijdje verlichting zorgde, maar na een paar weken of maanden was de stijve nek of schouder weer terug. Stilaan begon ik te denken dat het aan de leeftijd lag ...

Blijkt dat nu plots samen te hangen met mijn nachtelijk kaakklemmen. De overbelaste kaakspier is ook verbonden met de nek, de hals en zo verder. Ze heeft de tand die het meeste heeft afgezien, nu een stukje afgeslepen om het drukpunt te verminderen maar waarschijnlijk zal ik toch een 'opbeetplaatje' moeten dragen 's nachts.

Eén ding is zeker: mijn tandarts was altijd al super maar heeft nu stilaan een heldenstatus bereikt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

14 juni

Leren zwijgen ...